Kraamzorg, -tranen & -bezoek

Op Babystraatje.nl is afgelopen week een blog verschenen over mijn bevalling en nu is het tijd voor het vervolg; de kraamperiode. Over het algemeen zat ik de hele week op een roze wolk, al kwamen er ook wel wat kleine donderwolkjes voorbij in de vorm van enorme stuwing en uiteindelijk ook wat onvermijdelijke kraamtranen.

image2
Eerste keer in de Maxi Cosi

Na een dag in het ziekenhuis te zijn gebleven na de bevalling (door de vroeg gebroken vliezen moest Fenna 24 uur in de gaten worden gehouden op eventuele infecties) mochten we donderdagmiddag naar huis. Het begin van alle ‘eerste keren’ voor ons hummeltje. Voor het eerst in de Maxi Cosi, in de auto, over de drempel van haar thuis, in de wieg, noem maar op.

Kraamzorg

Bij thuiskomst kwam al snel de kraamzorg ons helpen om de eerste nacht door te komen. Het zat meteen goed, wat een super vrouwen! We hadden een lieve kraamverzorgster die al bijna met pensioen kan – boordevol ervaring dus – en een stagiaire van tegen de veertig die een carrièreswitch aan het maken was. Zij hebben er mede voor gezorgd dat ik enorm van mijn kraamweek heb kunnen genieten. Elke dag een kunstwerk van fruit, heerlijk eten en super goede zorg, zowel in huis als met de borstvoeding.

image3
Elke dag een kunstwerk van fruit

Maar natuurlijk was het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Vier dagen lang had ik enorme stuwing. Alsof er twee voetballen onder m’n kin waren opgeblazen. Koolbladeren, saliethee, kolven; ik heb alles geprobeerd. Of het heeft gewerkt, weet ik niet, maar inmiddels zijn m’n boobies weer naar een normaal formaat geslonken en kan Fenna rustig drinken.

Schermafbeelding 2016-04-30 om 13.47.43
Even koelen…

Kraamtranen

De kraamtranen lieten bij mij iets langer op zich wachten, maar ze gingen ook aan mij niet voorbij. Na een paar dagen flinke stuwing zat ik niet zo lekker in m’n vel. Alles overviel me even. Ik voelde me een melkfabriek, was alleen maar aan het moederen en kon verder nog geen kant op. Terwijl manlief lekker naar vrienden kon en kon gaan sporten, zat ik dagenlang tussen vier muren. Niet dat ik het hem niet gunde, maar ik wilde ook zo graag iets anders doen dan voeden, slapen en zorgen. Met Fenna heerlijk tegen me aan, heb ik de tranen lekker laten vloeien. Eerst omdat ik me ellendig voelde, maar toen ik dat kleine mokkeltje zo dicht tegen me aan had, werden die tranen ook tranen van geluk. Je hormonen gaan echt alle kanten op op zo’n moment.

Kraambezoek

Wij hebben besloten om geen kraamfeest te houden, maar de visite gewoon een afspraak te laten maken. Toch zie ik nu de voordelen van een kraamfeest ook wel in. Het is een dag even super druk, maar dan ben je er wel van af. Aan de andere kant, nu ik nog het grootste gedeelte van de dagen thuis zit met Fenna, is het ook wel gezellig als er nog steeds af en toe mensen op bezoek komen. Vooraf dacht ik dat ik het heerlijk zou vinden als er veel visite zou komen. Ik hou wel van een beetje gezelligheid. Maar nu begrijp ik wel dat m’n omgeving me aanraadde om niet te veel visite ’s avonds te plannen en om ook dagen ‘vrij’ te houden. Je wordt al zo erg geleefd met zo’n kleintje en als je dan ook nog eens elke dag drie keer bezoek krijgt, word je helemaal gek.

Ik dacht slim te zijn door cupcakes te maken in plaats van beschuit met muisjes; dat eet lekker makkelijk, dacht ik. Blijkt dat ik enorme kruimelcakejes heb gebakken en de visite heel erg moeite moet doen om de kruimels op het bordje te houden. Normaal ben ik niet zo moeilijk qua kruimels enzo, maar sinds te kleine er is, moet alles tip top schoon en in orde zijn. Dus, een tip voor aanstaande moeders; probeer irritaties als deze te vermijden. Beschuit met muisjes geeft ook een bende, dus misschien gewoon versierde koekjes ofzo? Het is maar een idee…

image4
Lekker kroelen met papa
Geef een reactie

