Zwanger en fit door Essentrics

Drie keer in de week sporten. Dat was en is ook tijdens mijn zwangerschap het streven. Maar waar ik voor mijn zwangerschap fanatiek meedeed aan BBB (buik, billen, benen-training) GRIT (30 minuten explosief) en FunXtion (soort bootcamp), ben ik nu overgegaan op iets rustigers; Essentrics.

Ik ben ervan overtuigd dat het belangrijk is om tijdens de zwangerschap te sporten. Natuurlijk, als je nooit een spier hebt verroerd, moet je niet opeens als je zwanger bent een uur gaan Zumba’en (door al dat gehos en gehobbel moet je trouwens ook om de vijf minuten naar de wc), maar ga met lekker weer eens wandelen naar de winkels of geef je op voor een zwemklasje voor zwangeren.

thumb_IMG_3529_1024
Provisorisch gemaakte foto tijdens de Essentrics-les. Ja, dat ben ik op de voorgrond.

Is je lichaam al gewend aan sporten, ga dan gewoon door met wat je gewend bent en bekijk per training wat wel en wat niet meer gaat. Ik heb tijdens de eerste maanden van mijn zwangerschap wat minder gesport, omdat ik bang was dat het misschien daardoor weer mis zou gaan. Totaal paranoïde, want sporten bezorgd je echt geen miskraam, maar dat gevoel had ik nou eenmaal.

Na een week of 16 durfde ik de draad weer op te pakken. Ik heb nog een tijd meegedaan met FunXtion, maar dan wel vaak met iets minder zware gewichten en iets meer gecontroleerde bewegingen. Dat heb ik nu al een tijdje niet gedaan, maar meer omdat de lestijden me niet uitkomen. Ik ga binnenkort eens proberen of het nog lukt en lekker voelt (ik laat het jullie weten).

De vloeroefeningen voor een slanke taille en strakke billen, hopelijk werkt het 😉

Essentrics

Maar wat ik nu dus echt heerlijk vind om te doen en waar mijn lichaam volgens mij ook baat bij heeft, is Essentrics. Op de officiële website wordt deze workout zo beschreven:

Een dynamische workout gebaseerd op de theorieën van Miranda Esmonde-White. De workout maakt gebruik van de vloeiende bewegingen van tai chi om gezondheid en balans te creëren, van de versterkingstechnieken van ballet voor lange, slanke en flexibele spieren, en van de genezende principes van fysiotherapie voor een pijnvrij lichaam.

Klinkt goed toch? Tuurlijk, het liefst werk ik me nog steeds compleet in het zweet met een heftige workout, maar met bijna 32 weken en een bekkenbodem die duidelijk aangeeft dat er een kind van anderhalf kilo plus een x-gewicht aan vruchtwater op aan het drukken is, gaat dat gewoon niet meer. Belangrijkste is nu om lekker in beweging en een beetje in shape te blijven.

Het fijne aan Essentrics is dat het bewegingen zijn die iedereen kan maken. Ben je wat leniger, dan buig je verder en ben je een stijve hark, dan probeer je iedere les jezelf wat meer op te rekken.

Ik volg de lessen gewoon bij Fit4Free bij mij in de stad, maar er zijn ook genoeg (yoga)studio’s die Essentrics aanbieden. Hier vind je een lijst met gecertificeerde Essentrics-docenten.

Ik ben benieuwd wat jullie doen om fit te blijven tijdens de zwangerschap! Laat het hieronder weten.

One comment

  1. Super goed van je!
    Dit gaat je tijdens de bevalling erg van pas komen, aangezien je het gevoel hebt een marathon te hebben gelopen en je alle kracht nodig bent die je in je hebt.
    Ik durf te wedden dat de bevalling beter te doen was, omdat ik ook altijd gesport heb.
    Tijdens de zwangerschap heb ik zelf nog maar 4x gesport. Maar daarnaast veel gewandeld en als verpleegkundige tot het eind op de been gebleven (wel met aangepast werk) was voor mij al topsport 😋 32 week! Wat gaat dat snel he, succes kan nu nog hooguit 9-10 week duren.

    Nu dinds 5 week de draad weer opgepakt 1x in de week yoga om een topfitte moeder te kunnen zijn 👍🏻

    Like

Geef een reactie

