DIY Project babykamer: De Gordijnen

Er is altijd wel een projectje dat maar blijft mislukken. Bij mij was dat de gordijnen…

Het drama begon met de witte gordijnen van de Ikea. Gewoon simpel van die katoenen gordijnen met ringen om op te hangen. Kun je weinig aan verpesten zou je denken. Toch wel. Het leek me handig om ze eerst te wassen. Omdat ik dezelfde gordijnen ook in onze slaapkamer heb hangen, wist ik dat ze erg vatbaar zijn voor kreukels. Uit de droger besloot ik ze dan ook snel op een hoge stand te strijken. Niet slim. Toen ik de gordijnen in daglicht zag, bleek er een hele gelige, verbrande waas overheen te zitten.

Om ze toch nog proberen te redden, dacht ik dat een bad met HG ontkleurder wel zou werken. Zo’n gek idee bleek dat niet te zijn, want na twee uur bleken zagen de gordijnen er weer redelijk wit uit. Toch maar even terug de wasmachine in om die ontkleurder eruit te wassen.

Met goede moed deed ik het deurtje van de machine open om vervolgens grote zwarte vlekken/vegen op de gordijnen aan te treffen. Vanish, ossengalzeep, het mocht niet meer baten. Dan maar op pad voor nieuwe gordijnen.

Ik had geen zin om helemaal naar Ikea te rijden en hoopte de slagen op de Woonboulevard in Sliedrecht. Kwantum had mooie gordijnen, maar niet meer op voorraad. De ‘off-white’ gordijnen bij Leen Bakker vond ik te geel en verder waren er weinig winkels de kant-en-klare gordijnen verkochten. M’n laatste hoop was Hema. En ja hoor, daar hingen nog precies twee witte gordijnen voor 15 euro per stuk.

IMG_3478

Het inkorten ging gelukkig makkelijk. Maar, tot zover is het natuurlijk nog niet echt een DIY-project te noemen. Ik wilde de gordijnen nog pimpen met mooie zwarte strikken. Dus, op de markt zwarte stof gekocht en de naaimachine van moeders meegenomen. Van de zwarte stof heb ik vier stroken van ongeveer 1.50 meter lang en 30 cm breed geknipt. Deze stroken heb ik dubbel gevouwen en ongeveer een centimeter langs de rand vastgenaaid (volgen jullie het nog?). De onderkant loopt in een punt. Toen de stroken binnenstebuiten gekeerd en aan beide kanten van het gordijn bevestigd. Helaas heb ik geen foto’s gemaakt van het heel proces, maar hopelijk kunnen de foto’s van het eindresultaat het een en ander verduidelijken.

Nu kan ik, als de gordijnen open zijn, deze vastzetten met twee strikken en, als de gordijnen gesloten zijn, met een strik in het midden. Het zal vast vaak voorkomen dat ik, uit gemak, de zwarte stroken gewoon laat hangen, maar het idee is leuk ;

IMG_3484

IMG_3485

 

One comment

Geef een reactie

