Kijken, kijken, niet kopen

Het liefst had ik nu in de auto gezeten op weg naar een grote babywinkel. Maar ik hou me nog even in. Vind het nog iets te vroeg om inkopen te gaan doen. Maar waarom eigenlijk? Wat houdt me tegen?

Ik ben vandaag 16 weken en vijf dagen zwanger. Als je het in weken zegt, vind ik het vaak korter klinken dan ‘ik ben vier maanden zwanger’. Het is hoe dan ook al best een eind en soms heb ik zelfs het idee dat ik het kindje al voel.

Maar goed, ik heb dus een enorme drang om dingen te gaan kopen en te regelen; de babykamer verven, kinderwagen bestellen, verlof aanvragen (ja dat kan ook als zzp’er, zie hier) en vooral kleertjes kopen. Ik heb alle websites waar ook maar iets babyachtigs op te koop is, al zesentwintig keer bezocht, maar steeds als ik echt iets wil ondernemen, vertel ik mezelf dat ik nog beter even kan wachten. Maar waarop dan?

Ik denk dat het de 20-wekenecho is. Dat ik daar nog een beetje tegenaan zit te hikken. Toch nog steeds een beetje bang dat er weer iets niet goed is. Ik merk dat ik door de weken heen steeds zekerder ben geworden en steeds meer vertrouwen heb gekregen dat deze zwangerschap goed zal verlopen, maar toch blijf je na een miskraam een soort wantrouwen houden. Zo’n gevoel van dat het jou vast niet is gegund.

Daar wil ik van af. Het is heel normaal om in je tweede trimester (maand 3-6) te beginnen aan je babyuitzet (volgens eerstesymptomenzwangerschap.info). Deze week heb ik dan ook voor het eerst zelf een vestje voor Wilde gekocht (via Marktplaats weliswaar, maar toch). Ik kreeg het vandaag binnen en dat gaf zo’n lekker gevoel. Heerlijk, die kleine kleertjes! Zo bijzonder dat jouw kindje daar over een paar maandjes gewoon in past.

Super schattig toch!
Super schattig toch!

Het gevoel was zo goed, dat ik dacht, waarom zou ik nog langer wachten? Ik zou aanraden om gewoon te beginnen met je uitzet wanneer het goed voelt en wanneer je er blij van wordt.

Begin wel met wat kleine spulletjes. Er zit vaak een lange levertijd op bijvoorbeeld een kinderwagen of kinderkamer (als je van plan bent om ze bij zo’n mega babystore te gaan kopen), maar om nou al vier maanden voor de geboorte die grote wagen in je hal  te hebben staan, lijkt me ook niet praktisch (in ons huis in ieder geval niet). Nee, met de grote dingen wachten we toch maar tot na de 20 weken. Niet uit angst, maar gewoon uit praktisch oogpunt.

Wel ga ik de komende weken lekker snuffelen tussen de kinderkleding en accessoires voor de babykamer. En kunnen de muren van het kamertje ook al best worden geverfd. Nu zit die buik tenminste nog niet in de weg…

Bemoediging/tip voor vrouwen die ook een miskraam hebben gehad: Blijf niet hangen in je onzekerheid. Ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je mag echt genieten! Doe dingen die jou gelukkig maken en laat je niet tegenhouden door de gedachte dat het eventueel nog weleens fout zou kunnen gaan. Natuurlijk, de kans is er altijd, maar die is na 12 weken al zoveel kleiner geworden. Er is een wonder in jou aan het groeien en dat wonder is jou net zoveel gegund als alle andere vrouwen. Geniet daarvan!

One comment

  1. Weer een prachtige aanvulling op je blog!! Geniet met volle teugen van je zwangerschap zou ik zeggen want voor je het weet is deze tijd voorbij. Natuurlijk mag je dan jullie prachtige wondertje in je armen houden en dat is nog veel intenser genieten!! Grts, Ina

    Like

Geef een reactie

