Van quinoa met biet naar kroket met friet

Wat is dat toch met die baby’s dat ze, zelfs als ze nog niet geboren zijn, al kiezen voor junkfood en ander ongezond eten? Ja, ik geef de baby maar de schuld, dan hoef ik het probleem niet bij mezelf te zoeken.

Voordat ik zwanger werd, was ik ongeveer een jaar bezig met gezonde voeding. Het begon met het lezen van de Voedselzandloper. Als snel was ik helemaal fan van Rens Kroes en ook de Paleo levenswijze trok steeds meer mijn aandacht. Ja, ik was nou echt zo’n ‘quinoakut’, zoals Tim den Besten het zo mooi omschrijft in zijn gelijknamige blog.

En eigenlijk ben ik dat nog steeds. Alleen ‘zondig’ ik tegenwoordig wat meer. ’s Ochtends eet ik het liefst zoet en rond een uur of vier verander ik van een zoetekauw in een zout freak. Handen kruidnoten gaan er voor twaalf uur doorheen (bedankt Sinterklaas). ’s Middags eet ik dan nauwelijks iets, gewoonweg omdat ik al vol zit van alles wat ik ’s ochtends heb gesnaaid. En aan het einde van de middag is het tijd voor sojakoekjes (nog redelijk gezond) en kaas. Het liefst zo oud mogelijk.

Mijn eens zo geliefde groene thee hoef ik niet meer. Nee, ik wil nu cappuccino.

Wat is dat toch? Je zou toch denken dat je juist tijdens je zwangerschap door wilt gaan met die gezonde voeding, om je kindje alle goede bouwstoffen te geven. Dat wil ik ook wel, maar het stemmetje van m’n maag (of hormonen) is nu wat harder dan die van m’n verstand.

Maar ik moet ook niet zeuren. Ik denk dat ik nog steeds gezonder eet dan de gemiddelde Nederlander. En het is echt niet zo dat je van een paar E-nummers meteen een ernstige ziekte krijgt.

Maar, probeer niet altijd toe te geven aan die vreetbuien. Ik word er eigenlijk alleen maar misselijker van. Probeer ook gezonde opties te zoeken, zodat je – als je bijvoorbeeld naar een Big Mac verlangt – een alternatief hebt waar je ook blij van wordt. Bij mij is dat een lekkere verse haring (mijn excuses aan de zwangere vrouwen die al misselijk worden van alleen de gedachte aan dit slijmerige beestje). Of heb je bijvoorbeeld zin in winegums, probeer dan eens of een stuk fruit die trek kan stillen.

Maar je hoeft jezelf natuurlijk ook niet te kwellen, een kroket of frietje op zijn tijd, mag best.

Ik ben benieuwd naar jullie gekke eetgewoontes tijdens de zwangerschap. Heb je de hele voorraadkast vol staan met augurken of ben je meer van de drop? Laat hieronder een reactie achter.

5 comments

  1. Hier valt het met eten gelukkig nog mee… Maar ik kan niet van de sinas afblijven
    (hiervoor dronk ik nooit iets met “prik”)
    Ik kan mezelf er nog net van weerhouden om te ontbijten met sinas 😁

    Like

    • Nee ik weet het…de kaneel erin kan schadelijk zijn geloof ik (al is de kans heel klein). Maar ik hou me in 😉 Haha, nou op zich geen hele erge verslaving, beter dan Magnums 😉

      Like

  2. Mijn zwangerschapsverslaving was appeltaart met slagroom 😍 heerlijk!! Maar je heb gelijk probeer gezond te blijven eten heb ik ook gedaan (veel biologisch) en ik heb een gezond kind gekregen. Heeft dus vast wel een beetje geholpen 😉

    Like

Geef een reactie

