Help! bloed!!!

Woensdagavond, de avond voor mijn 12-wekenecho. Ik heb al even liggen slapen. Als m’n man zich klaarmaakt om ook naar bed te gaan, word ik wakker. En als ik wakker wordt, moet ik naar de wc. Half slapend kijk ik naar m’n wc-papiertje en ben meteen klaarwakker. BLOED. Helderrood bloed, best flink wat. In m’n hoofd is het alweer helemaal mis. Ik probeer te slapen, maar wordt elk uur wakker. Bang voor wat ik morgen bij de verloskundige ga zien.

Toch is er nog een sprankje hoop. Eerder die week heb ik bij Thuis op Zondag een interview gezien met een meisje dat niet wist dat ze zwanger was. Ze werd elke maand gewoon ‘ongesteld’ (en blijkbaar werd ze ook niet dik). Ook kon ik me herinneren dat een nicht van mij ook bloed had verloren rond deze periode van haar zwangerschap. ‘Bloed hoeft dus niet meteen te betekenen dat er iets mis is’, probeer ik mezelf gerust te stellen. Maar echt rustig wordt ik er niet van en het wordt een heeele lange nacht.

De volgende dag ga ik naar de verloskundige met het idee dat dit weer de laatste echo is. Dat er weer een levenloos wezentje in m’n buik zwemt. Misschien meer uit zelfbescherming.

Als eindelijk het echoapparaat op m’n buik wordt gezet en we zien het hartje kloppen, is de opluchting enorm. Niets aan de hand. Het kindje is goed gegroeid en niets wijst op bloed in de baarmoeder.

De verloskundige legt uit dat het waarschijnlijk de baarmoedermond was. Daarin zitten allerlei bloedvaatjes die net zo gevoelig zijn als die in je neus en snel kunnen springen. Bijvoorbeeld al door een flinke hoestbui of door seks. Niets om je zorgen over te maken dus.. maar ja, in je hoofd zit toch ‘bloed is niet goed’.

Mocht je dus helderrood bloedverlies hebben, wat niet gepaard gaat met hevige buikkrampen; raak dan niet meteen in paniek. Bel bij de eerste keer natuurlijk wel je verloskundige, gewoon om je gerust te stellen.

PS: heb je ervaring met bloedverlies tijdens je zwangerschap, laat dan even een reactie achter hieronder. Dat kan misschien andere zwangere vrouwen helpen en gerust stellen.

One comment

  1. Helaas had ik mij mijn eerste zwangerschap ook bloedverlies. Dit begon op vrijdag. Ik dacht ook, geen zorgen maken… Je leest veel op internet (goede en slechte dingen) maar toen het bloeden maandag nog niet over was heb ik de verloskundige gebeld. Helaas was het vruchtje al weg. Daarna heeft het een aantal maanden geduurd voordat ik weer zwanger was. Wat een moeilijke tijd. Nu inmiddels 23 weken en de onzekerheid is nog niet helemaal weg. Ik probeer te genieten, vooral als die kleine lekker beweegt maar als ik dan weer niks voel…………

    Like

Geef een reactie

