Tip 1: Kies verloskundige met echoapparatuur

Een echt ervaren zwangere ben ik, met mijn 12 weken, nog niet. Dit wordt m’n eerste kindje, maar is m’n tweede zwangerschap. Aan het begin van mijn eerste zwangerschap had ik geen idee welke verloskundigenpraktijk ik moest kiezen. Ik wilde ook nog niet dat iemand anders het zou weten, dus kon niet om advies vragen. Wat doe je dan? Je typt ‘verloskundigenpraktijk’ en je woonplaats in op Google en gaat voor de eerste de beste hit. In principe prima. Maar, één tip: Vraag na of ze eigen echografie apparatuur hebben.

Niet alleen scheelt het je een dubbele afspraak, het belangrijkste is dat degene die de echo maakt ook betrokken bij je is en wat meer over je achtergrond weet. Mijn eerste ontmoeting met de echoscopist was prima, maar toen was dan ook alles goed met onze pinda. Bij de 12-wekenecho hadden we iemand anders en die wist niet zo goed hoe ze om moest gaan met een huilend, overstuur vrouwtje. Oke, ik ben in dit opzicht niet echt objectief natuurlijk, maar het voelde niet prettig. Je eigen verloskundige aan je bed lijkt me dan toch wat meer vertrouwd.

Nu moet je natuurlijk niet je verloskundigenpraktijk kiezen met het idee in je hoofd dat het mis kan gaan. Maar echo’s zijn sowieso spannend. Er groeit iets in je, waar je zelf helemaal geen controle over hebt. Mijn verloskundige weet hoe onzeker ik ben en ik mag dan ook altijd langskomen als het weer even niet goed voelt. Zonder afspraak. Dat is bij een echocentrum vaak niet zo makkelijk.

Voor mij zitten er alleen maar voordelen aan een verloskundigenpraktijk met eigen echoapparatuur. Het enige minpuntje zou kunnen zijn dat de machines misschien iets minder scherp en geavanceerd zijn. Maar who cares? Als je maar kan zien en/of horen dat het hartje klopt!

Geef een reactie

